عصب کشی دندان

عصب کشی دندان یا Root Canal چیست؟

عصب کشی چه مراحلی دارد؟

از کجا بفهمیم که دندان نیاز به عصب کشی دارد؟

بیشتر مواقع درد زیادی را در یکی از دندان ها مشاهده میکنیم و با فشار بیشتر روی آن دندان و یا خوردن یا نوشیدن برخی از مواد غذایی دندان دچار درد شدید شده و دوباره به حالت عادی بر میگردد. اگر به موقع و درست دندان معاینه و ترمیم نشود شاید برای همیشه آن دندان را از دست دهید و به جای آن باید از ایمپلنت دندان استفاده کنید تا جای خالیش پر شود. عصب کشی مراحلی دارد و برای تشخیص باید به دندانپزشک مراجعه شود. در این ویدئو میتوانید به سادگی مراحل عصب کشی دندان را مشاهده کنید.

عصب کشی درد دارد؟

بسته به نوع وخیم بودن اوضاع دندان دارد ولی درد آن از پرکردن دندان کمتر است که البته به لطف بی حسی های موجود تا حد زیادی از این درد کاسته شده و شما در بسیاری از موارد دردی را حس نمیکنید و بعد از عصب کشی شاید 2 الی 3 ساعت کمی درد در قسمت عصب کشی شده حس کنید.

علائم دندانی که نیاز به عصب کشی دارد:

اگر پوسیدگی به حدی برسد که شما با نوشیدن یک لیوان آب سرد، چای داغ، خوردن و جویدن مواد غذایی شیرین، در بعضی موارد ورم کردن، درد گرفتن وقت و بی وقت، و به طور کلی احساس درد به هیچ دلیلی شاید دندان شما نیاز به چکاپ و عصب کشی داشته باشد.

عصب کشی باعث از بین بردن دندان می شود؟

نه تنها عصب کشی بلکه هیچ درمانی در دندان پزشکی برای از بین بردن دندان نیست، بلکه فقط نجات دندان است. پوسیدگی بیش از حد و عدم توجه به سلامت دهان و دندان باعث میشود تا دندان شما نیاز به عصب کشی داشته باشد. اگر شما به طور مستمر به سلامت دهان و دندان خود اهمیت دهید و هر چند وقت یکبار به یک متخصص مراجعه کنید و همینطور بنا به تشخیص متخصص دندانپزشکی خود هر چند وقت یکبار جرم گیری انجام دهید، میتوانید یک عمر از داشتن دندان های خود لذت ببرید. هیچ چیزی مثل داشتن دندان طبیعی و سالم خود شخص نیست.

عصب کشی دندان

بعد از عصب کشی درد دارم:

اگر بعد از عصب کشی دندان خود دچار درد شدید باید گفته شود که دندانپزشک دندان شما را به نحوی جراحی کرده و این درد قطعا طبیعی است و نیازی به نگرانی ندارد و زمانی که دندان شما ملتهب شده باشد و عصب کشی کنید احتمال وجود درد کمی بیشتر از موارد عادی است، پس نگران نباشید و به سیستم ایمنی بدن خود اطمینان کنید نقصی در آن نیست و کمی زمان میبرد.

پر کردن دندان :

در نظر داشته باشید که بعد از عصب کشی و قبل از اینکه دندان را پر کنید باید حواستان بیشتر به دندان باشد چون احتمال شکسته شدن دندان و آسیب بیشتر است و نباید به دندان فشاری وارد شود تا دندان به طور کامل ترمیم و پر شود.

مواد استفاده شده در عصب کشی چیست؟ آیا ضرر دارد؟

دندان عصب کشی شده را با پین داخل دندان  و بنا به چند کاناله بودن با ماده ای به نام آمالگام پر میکنند که برای دندان های پشتی از آمالگام تیره و یا خاکستری و برای دندان های جلویی از آمالگام سفید و روشن استفاده می شودف دلیل اینکار هم اینست که دندان های عقبی کمتر در معرض دیده شدن هستند و دندان های جلویی در معرض دید هستند.
بعد از پرکردن و طی دوره نقاهت بنا به تشخیص پزشک دندان شما باید روکش شود تا آسیبی نبیند و آمالگام نریزد.
حتما از دندانپزشک خود بخواهید از آمالگام مرغوب استفاده کرده تا دچار مشکلات بعد از عصب کشی نشوید.

درمان ریشه دندان
مراقبت های پس درمان دندان عصب کشی شده:

نیازی به توضیح و تفصیل زیاد درباره این موضوع نیست چون هر شخصی می داند که مراقبت کردن از دهان و دندان امری بسیار مهم در همه جوانب برای همه است و پس از عصب کشی دندان این موضوع نیز صدق میکند.
با پزشک خود برای نحوه صحیح مسواک زدن و نخ دندان صحبت کرده و هر ساله برای چکاپ نزد دندانپزشک خود بروید تا مطمئن شوید دندان شما دچار عفونت نشده است.

root canalبلاگ دندانپزشکیدنداندندانپزشکیدندانپزشکی ارزان کرجدندانپزشکی رشتدندانپزشکی کرجسلامتیطبیبانعصبعصب کشیعصب کشی ارزان در کرجعصب کشی دندانمقاله آموزشی دندانپزشکیوبلاگ