جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل نهفته

به دندان عقل نهفته، مروارید نهفته هم گفته میشود که چهار دندان در افراد بزرگسال وجود دارد و در هر فک دو دندان. این چهار دندان در انهتای فک ها و پنهان هستند وبسیاری از افراد نمیتوانند آنرا مشاهده کنند و به طور معمول از زیر لثه بیرون نمی آیند.

مدلهای مختلفی از نوع قرارگیری دندان عقل در دهان و زیر لثه قرار دارد که نام آنها به شرح زیر است :

• دندان عقل نهفته به صورت عمودی که به صورت کامل از بیرون نیامده است و قسمت اعظم آن هنوز در زیر لثه است.
  • دندان عقل نهفته به صورت افقی
  • دندان عقل نفهته دیستال
  • دندان عقل تهفته مزیال که به سمت جلو  و زاویه دار است
  • دندان عقل نهفته که در بافت استخوان فک قرار دارد

مشکلاتی که دندان عقل ایجاد میکند

دندان های عقل در هر شخص متفاوت هستند و در بعضی از افراد تا سالیان متمادی نیاز به جراحی آن نیست ولی دندانپزشکان توصیه میکنند که دندان های عقل را برای احتیاط بیشتر و ایجاد مشکلات از دهان و کنار دندان ها خارج کنید.

پوسیدگی

همه پزشکان به اتفاق از اهمیت بهداشت دهان و دندان سخن گفته اند و باید در نظر داشت که هر چقدر هم شما به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت بدهید و آنرا رعایت کنید قطعا نمیتوانید دندان عقل نهفته را تمیز کنید چون، زیر لایه ای از بافت ها و لثه پنهان است. برای همین در دراز مدت این دندان دچار عفونت شده و به قسمت های کناری خود و دندان های مجاور دیگر آسیبی جدی وارد میکند و احتمال آن میرود که دندان های کنار خود را هم پوسیده کند

عفونت

عفونت یکی از عمده ترین مشکلاتی است که برای دندان های مجاور ایجاد میکند. در بعضی از مواقع بافت روی دندان عقل نهفته و لثه دچار عفونت میشود و قسمت پایانی فک ها دچار تورم میشود و رنگ آن به قرمز شدید تغییر پیدا میکند که این امر برای فرد دردناک خواهد بود. تحمل درد را شاید بتوان کمی تحمل کرد و با خوردن مسکن تا حدودی از آن چشم پوشی کرد اما اگر قسمتی که دچار عفونت شده تخلیه شود علاوه بر طعم بدی که دهان شخص میگیرد همچنین امکان بد بو شدن دهان نیز به علت شیوع عفونت در کل دهان وجود دارد. اگر به موقع درمان نشود شاید ما بقی نقاط دهان را نیز دچار عفونت کرده و به آنها آسیبی جدی وارد کند.

متراکم شدن دندان ها به سمت هم

تراکم شدید دندان ها به روی همدیگر موقعی پیش می آید که دندان های عقل نهفته کناری به سمت بیرون بیایند و به دندان های همجوار خود فشار وارد کنند. این فشار باعث میشود تا علاوه بر تغییر ظاهری دندان ها، فرم ظاهری فک را هم دچار تغییر کند. مشکلاتی زیادی در پی رویش دندان عقل نهفته به سمت بیرون اتفاق می افتد که میتوان تحلیل لثه و استخوان را نام برد.

جراحی دندان عقل

نحوه بیرون آوردن دندان عقل

وضعیت دندان عقل نهفته باید توسط دندانپزشک معاینه شود و سپس میتوان برای دیدن زاوی آن و نحوه قرارگیری در زیر لثه و بافت ها، از عکس سه بعدی دندان یا OPG استفاده کرد و همینطور نوعی عکاسی رادیوگرافی نیز در کلینیک های دندانپزشکی وجود دارد که به صورت تک دندان مورد استفاده قرار میگیرد که دندانپزشک میتواند محل دقیق دندان عقل را مورد بررسی قرار دهد.

شاید آنطور که از اسمش پیداست نگران کننده نباشد که اسم جراحی را میشنوید و آنطور هم آسان نیست، اما جای نگرانی نیست و دندانپزشک متخصص اینکار با بی حسی در محل دندان عقل انجام میدهد و معمولا پس از چند ساعت شما دردی را احساس نمیکنید.

بعد از بی حسی و آماده بودن شخص، دندانپزشک شکافتن لثه را آغاز میکند تا بتوان لایه های زیرین آن را مشاهده کرد. بعد از مشاهده دندان دندانپزشک بنا به نیاز میتواند دندان را با استفاده از ابزار جراحی و دریل سرعت بالا تکه تکه کند و از دهان خارج کند.

زمانی که فرایند درمان تمام شد باز هم بستگی به شخص و نیازدید، دندانپزشک میتواند محل جراحی را بخیه بزند و یا نزند. که اگر بخیه زده شد احتمالا از نوعی استفاده میشود که به مرور جذب بدن و دهان میشود و نیازی به کشیدن بخیه نیست.

مراقبت های بعد از درمان جراحی دندان عقل

در اکثر موارد بهبودی سریعا اتفاق میافتد ولی اگر بهبودی شخص کمی طول کشید مواردی مثل :

• متورم شدن دهان و فک
  • احساس درد که با مسکن حل میشود
  • احساس طعم بد در دهان
  • خشکی دهان

را تجربه کنید که این امر طبیعی است و جای نگرانی نیست. قطعا دندانپزشک نیز بعد از درمان شما را از مراقبت های بعد از انجام کار مطلع خواهد کرد.

بعد از درمان میتوانید برای کمتر شدن درد و احساس بدی که ایجاد میشود از پمپ یخ استفاده کنید. بیشتر بعد از جراحی های اینچنینی دندانپزشکان توصیه میکنند تا از انجام فعالیت های سنگین و رفتن به باشگاه تا چند روز خودداری نمایید تا دچار خونریزی و ملتهب شدن قسمت جراحی شده نشوید.

جهت اطلاعات بیشتر و راهنمایی با شماره 02634213061 و یا از طریق فرم تماس با ما در ارتباط باشید.

Wisdom toothجراحی دندان عقلجراحی دندان عقل در کرجدندان عقلدندان عقل نهفته در کرجدندانپزشکی ارزان کرجدندانپزشکی در کرجدندانپزشکی کرجعقل نهفتهمجتمع دندانپزشکی طبیبان